MĂSURA 6. Protecţia şi conservarea patrimoniului local cultural, etnografic şi de mediu |
|||
Obiectivul şi raportul cu strategia de dezvoltare – miza intervenţiei |
Obiectivul acestei măsuri este de a conserva patrimoniul material şi imaterial de valori care definesc zona pescărească prin promovarea şi conservarea elementelor culturale şi etnografice ale zonei, prin conservarea şi îmbunătăţirea mediului natural şi prin promovarea caracterului durabil al activităţilor economice. Măsura contribuie la atingerea obiectivelor: - O6. Conservarea şi gestionarea durabilă a patrimoniului local cultural, etnografic şi de mediu, - O7. Protecţia şi reconstrucţia resurselor silvice, cinegetice, acvatice vii și a efectivului piscicol, - O1. Valorificarea turistică a resurselor legate de pescuit, - O4. Dezvoltarea activităţilor de piscicultură, pescuit şi procesare a peştelui. |
||
Domeniul de acţiune |
Activităţi de educare, informare şi conştientizare a comunităţii locale privind protecţia mediului; activităţi pilot de promovare a acvaculturii organice; activităţi re stabilire a potenţialului de producere a speciilor comerciale. |
||
Complementaritate şi delimitare |
PNDR, Axa III – Îmbunătăţirea calităţii vieţii în zonele rurale şi diversificarea economiei rurale, Măsura 322 Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor de bază pentru economia şi populaţia rurală şi punerea în valoare a moştenirii rurale - actualizat iunie 2009 POR DMI 4.3. Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor POR Axa 1 - Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere POP , Axa 2. Măsura 2.1. Acvacultură, Axa 3. Măsura 3.2. Protecţia şi dezvoltarea faunei şi florei acvatice Delimitare: Iniţiativele susţinute de această măsură vor sprijini activităţile de cercetare, educare şi conştientizare în domeniul mediului şi al acţiunilor cu aplicabilitate şi adresabilitate mediului de viaţă al resurselor de pescuit. Unităţile muzeale care vor fi înfiinţate vor avea un caracter local, tradiţional şi vor promova cu prioritate caracterul pescăresc al comunităţilor locale. |
||
Beneficiarii ţintă Operaţiuni |
Tipuri de beneficiari |
||
Campanii de educare şi conştientizare privind protecţia mediului acvatic |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: ONG; organizaţii de producători; |
||
Promovarea acvaculturii organice |
Privaţi: IMM, ONG-uri, unităţi de educaţie, institute de cercetare; Publici: institute şi organizaţii de cercetare, universităţi; |
||
Amenajarea unităţilor muzeale şi a expoziţiilor pentru promovarea turistică a patrimoniului material şi imaterial al zonei pescăreşti |
Privaţi: asociaţii de pescari, asociaţii de producători din domeniul piscicol, ONG-uri; Publici: administraţiile publice locale, instituţii publice locale; |
||
Acţiuni de restabilire a potenţialului de producţie a speciilor protejate cu valoare economică ridicată |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: ONG; organizaţii de producători; |
||
Criterii orientative de selecţie |
Proiectul îndeplineşte următoarele condiţii: - demonstrează viabilitate tehnică, financiară şi economică; - contribuie la atingerea obiectivelor şi indicatorilor măsurii; - cuprinde activităţi cu caracter inovativ; - generează locuri de muncă; - respectă principiile egalităţii de şanse şi dezvoltării durabile; - managerul de proiect are sub 40 de ani şi/sau este femeie; |
||
Tipuri de acţiuni (operaţiuni) |
- Campanii de educare şi conştientizare privind protecţia mediului acvatic; - Promovarea acvaculturii organice - Campanii de promovare a acvaculturii organice; - Amenajarea unităţilor muzeale şi a expoziţiilor pentru promovarea turistică a patrimoniului material şi imaterial al zonei pescăreşti - Măsura - Amenajarea unităţilor muzeale; - Amenajarea expoziţiilor permanente cu valoare turistică şi educativă; - Restabilirea potenţialului de producţie a speciilor piscicole de interes comercial |
||
Alocare POP |
595.000 euro, 10,2% din valoarea totală solicitată POP |
||
Contribuţie beneficiari (%) |
|
||
Operaţiuni |
Tipuri de beneficiari |
Grad de cofinanţare |
|
Campanii de educare şi conştientizare privind protecţia mediului acvatic |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
0%
25% 0% |
|
Promovarea acvaculturii organice |
Privaţi: IMM, ONG-uri, unităţi de educaţie, institute de cercetare; Publici: institute şi organizaţii de cercetare, universităţi; |
25%
0% |
|
Amenajarea unităţilor muzeale şi a expoziţiilor pentru promovarea turistică a patrimoniului material şi imaterial al zonei pescăreşti |
Privaţi: asociaţii de pescari, asociaţii de producători din domeniul piscicol, ONG-uri; Publici: administraţiile publice locale, instituţii publice locale; |
25%
0% |
|
Acţiuni de restabilire a potenţialului de producţie a speciilor piscicole cu valoare comercială |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
0%
25% 0% |
|
Rezultate şi beneficii estimate |
1.200 beneficiari direcţi ai campaniilor privind protecţia mediului; 8 unităţi economice beneficiare a activităţilor de promovare a acvaculturii organice; 1 muzeu al Zonei Pescăreşti înfiinţat; 2 expoziţii muzeale permanente pentru promovarea specificului pescăresc al zonei înfiinţate; 15 locuri de muncă permanente create sau menţinute; 22 locuri de muncă temporare create; |
||
Perioada de implementare |
2012-2015 |
||
Nr. de proiecte estimate |
Cost mediu estimat / proiect |
Contribuţie POP / proiect – valoare medie |
Estimarea costului total pe măsură |
Contribuţia POP – măsură |
Contribuţia privată – măsură |
10 |
61.833 |
59.500 |
618.333 |
595.000 |
23.333 |
din care: |
|
|
|
|
|
4 |
13.333 |
10.000 |
53.333 |
40.000 |
13.333 |
1 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
0 |
1 |
400.000 |
400.000 |
400.000 |
400.000 |
0 |
2 |
20.000 |
15.000 |
40.000 |
30.000 |
10.000 |
2 |
50.000 |
50.000 |
100.000 |
100.000 |
0 |
3.3.5. MĂSURA 5. Îmbunătăţirea capacităţii factorului uman de a susţine dezvoltarea durabilă a zonei
MĂSURA 5. Îmbunătăţirea capacităţii factorului uman de a susţine dezvoltarea durabilă a zonei |
|||
Obiectivul şi raportul cu strategia de dezvoltare – miza intervenţiei |
Obiectivul acestei măsuri este de a dezvolta resursele umane ale teritoriului prin îmbunătăţirea adaptabilităţii forţei de muncă, promovarea antreprenoriatului şi conştientizarea comunităţii cu privire la resursele de care dispune zona.
Măsura contribuie la atingerea obiectivelor: - O2. Dezvoltarea socială şi profesională a membrilor comunităţilor pescăreşti, - O5. Diversificarea economiei locale, - O6. Conservarea şi gestionarea durabilă a patrimoniului local cultural, etnografic şi de mediu. |
||
Domeniul de acţiune |
Activităţi de educare, informare şi conştientizare a comunităţii locale, cu accent pe grupurile vulnerabile şi elevi. |
||
Complementaritate şi delimitare |
Complementaritate: PNDR, Axa I – Creşterea competitivităţii sectorului agricol şi silvic, Măsura 111 - Formare profesională (training), informare si difuzare de cunoştinţe; Măsura 141 – Sprijinirea fermelor agricole de semi – subzistenţă POS DRU Axa 5, Măsura 5.2. Promovarea sustenabilităţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane si ocuparea forţei de munca POP , Axa 3. Măsura 3.1. Acţiuni colective, Măsura 3.4. Dezvoltarea de noi pieţe şi campanii de promovare Delimitare: Măsura se va adresa comunităţilor locale şi va acorda o atenţie sporită grupurilor defavorizate (femei şi tineri), măsurilor educative şi informative adresate elevilor şi activităţilor de pregătire a pescarilor pentru desfăşurarea activităţilor economice suplimentare pescuitului. Activităţile susţinute vor avea un puternic caracter pescăresc. |
||
Beneficiarii ţintă Operaţiuni |
Tipuri de beneficiari |
||
Promovarea oportunităţilor de dezvoltare a activităţilor economice locale |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
||
Cursuri de calificare şi pregătire a resurselor umane locale |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
||
Activităţi de promovare şi conştientizare a specificului pescăresc local |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
||
Criterii orientative de selecţie |
Proiectul îndeplineşte următoarele condiţii: - demonstrează viabilitate tehnică, financiară şi economică; - contribuie la atingerea obiectivelor şi indicatorilor măsurii; - cuprinde activităţi cu caracter inovativ; - generează locuri de muncă; - respectă principiile egalităţii de şanse şi dezvoltării durabile; - managerul de proiect are sub 40 de ani şi/sau este femeie; |
||
Tipuri de acţiuni (operaţiuni) |
- Promovarea oportunităţilor de dezvoltare a activităţilor economice locale pentru comunităţile pescăreşti - Promovarea potenţialului de dezvoltare al activităţilor legate de pescuit şi acvacultură; - Promovarea oportunităţilor de dezvoltare a activităţilor economice, în special a celor conexe sectorului pescăresc; - Etc.; - Cursuri de calificare şi pregătire a resurselor umane locale din comunităţile pescăreşti - Cursuri pentru îmbunătăţirea capacităţii resurselor umane din comunităţile pescăreşti de a dezvolta activităţi în sfera pescărească (activităţi turistice cu profil pescăresc, procesarea primară a produselor de pescuit, alte activităţi cu profil piscicol etc); - Campanii de pregătire a profesională a pescarilor pentru îmbunătăţirea abilităţilor profesionale şi pentru desfăşurarea unor activităţi economice conexe pescuitului în perioadele de inactivitate (ex: prohibiţie, iarnă etc.); - Etc; - Activităţi de promovare şi conştientizare a specificului pescăresc local şi îmbunătăţire a imaginii produselor pescăreşti - Campanii de educare şi conştientizare a copiilor şi tinerilor din zona pescărească privind importanţa resurselor piscicole şi activităţilor legate de pescuit pentru dezvoltarea socio-economică a zonei şi promovarea peştelui ca hrană sănătoasă; - Campanii de promovare a reţetelor gastronomice locale şi tradiţionale; - Etc.; |
||
Alocare POP |
760.000 euro, 13% din valoarea totală solicitată POP |
||
Cofinanţare /contribuţie beneficiari (%) |
|
||
Operaţiuni |
Tipuri de beneficiari |
Grad de cofinanţare |
|
Promovarea oportunităţilor de dezvoltare a activităţilor economice locale |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
0%
25% 0% |
|
Cursuri de calificare şi pregătire a resurselor umane locale |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
0%
25% 0% |
|
Activităţi de promovare şi conştientizare a specificului pescăresc local |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
0%
25% 0% |
|
Rezultate şi beneficii estimate |
180 beneficiari direcţi ai activităţilor de promovare a oportunităţilor de dezvoltare a micilor afaceri în domeniul pescăresc şi în domenii conexe; 50 de beneficiari direcţi ai cursurilor de calificare şi pregătire a resurselor umane locale; 540 beneficiari direcţi ai activităţilor de promovare şi conştientizare a specificului pescăresc local; 10 locuri de muncă permanente create sau menţinute; 14 locuri de muncă temporare create; |
||
Perioada de implementare |
2012-2014 |
||
Nr. de proiecte estimate |
Cost mediu estimat / proiect |
Contribuţie POP / proiect – valoare medie |
Estimarea costului total pe măsură |
Contribuţia POP – măsură |
Contribuţia privată |
12 |
70.556 |
63.333 |
846.667 |
760.000 |
86.667 |
din care: |
|
|
|
|
|
3 |
50.000 |
50.000 |
150.000 |
150.000 |
0 |
4 |
86.667 |
65.000 |
346.667 |
260.000 |
86.667 |
5 |
70.000 |
70.000 |
350.000 |
350.000 |
0 |
MĂSURA 4. Îmbunătăţirea sistemului de valorificare a produselor pescăreşti locale |
|||
Obiectivul şi raportul cu strategia de dezvoltare – miza intervenţiei |
Obiectivul acestei măsuri este de a îmbunătăţi condiţiile de transport şi comercializare a produselor pescăreşti locale.
Măsura contribuie la atingerea obiectivelor: - O3. Creşterea competitivităţii economice a zonei, - O4. Dezvoltarea activităţilor de piscicultură, pescuit şi procesare a peştelui |
||
Domeniul de acţiune |
Modernizarea mijloacelor de transport a peştelui ale unităţilor economice locale, crearea unei facilităţi zonale de comercializare a produselor din peşte, acţiuni de promovare a produselor pescăreşti; |
||
Complementaritate şi delimitare |
Complementaritate: PNDR, Axa III – Îmbunătăţirea calităţii vieţii în zonele rurale şi diversificarea economiei rurale, Măsura 322 Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor de bază pentru economia şi populaţia rurală şi punerea în valoare a moştenirii rurale - actualizat iunie 2009 POR DMI 4.3.Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor POR Axa 1 - Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere PNDR, Axa III – Îmbunătăţirea calităţii vieţii în zonele rurale şi diversificarea economiei rurale, Măsura 312 Sprijin pentru crearea şi dezvoltarea de micro-întreprinderi POP Axa 2. Măsura 2.3. Prelucrarea şi comercializarea peştelui, Axa 3. Măsura 3.4. Dezvoltarea de noi pieţe şi campanii de promovare Delimitare: Adresabilitatea proiectelor de modernizare a mijloacelor de transport se rezumă la agenţii economici care activează în sectorul pescăresc local. Proiectul strategic de înfiinţare a unei pieţe a peştelui va avea caracter zonal şi se va adresa producătorilor locali de peşte şi produse din peşte şi consumatorilor din zona de influenţă a municipiului Galaţi. |
||
Beneficiarii ţintă Operaţiuni |
Tipuri de beneficiari |
||
Modernizarea mijloacelor de transport al peştelui proaspăt şi produselor din peşte |
Privaţi: IMM, ONG cu activitate economică în domeniul pescuitului şi acvaculturii, asociaţii de pescari, asociaţii de producători din domeniul piscicol; |
||
Promovarea produselor şi serviciilor locale şi tradiţionale legate de pescuit şi acvacultură |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici:IMM, ONG; organizaţii de producători; |
||
Utilizarea inovaţiei şi informaţiei pentru dezvoltarea sectorului pescăresc |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici:IMM, ONG; organizaţii de producători; |
||
Infrastructură pentru comercializarea produselor pescăreşti |
Privaţi: IMM, ONG cu activitate economică în domeniul pescuitului şi acvaculturii, pescari autorizaţi, asociaţii de pescari, asociaţii de producători din domeniul piscicol; |
||
Criterii orientative de selecţie |
Proiectul îndeplineşte următoarele condiţii: - demonstrează viabilitate tehnică, financiară şi economică; - contribuie la atingerea obiectivelor şi indicatorilor măsurii; - cuprinde activităţi cu caracter inovativ; - generează locuri de muncă; - respectă principiile egalităţii de şanse şi dezvoltării durabile; - managerul de proiect are sub 40 de ani şi/sau este femeie; |
||
Tipuri de acţiuni (operaţiuni) |
- Modernizarea mijloacelor de transport al peştelui proaspăt şi produselor din peşte - Achiziţionarea / utilarea / modernizarea autovehiculelor/autoutilitarelor de transport al peştelui viu, al peştelui proaspăt, al produselor congelate etc; - Infrastructură pentru comercializarea produselor pescăreşti - Piaţă de peşte (proiect strategic); - Promovarea produselor şi serviciilor locale legate de pescuit şi acvacultură - Evenimente cu profil pescăresc; - Elaborarea şi implementarea Planurilor individuale de marketing; - Utilizarea inovaţiei şi informaţiei pentru dezvoltarea sectorului pescăresc - Studii pentru prospectarea pieţei; - Analize pentru identificarea oportunităţilor de dezvoltare a produselor şi serviciilor locale; |
||
Alocare POP |
1.420.000 euro, 24,4% din valoarea totală solicitată POP |
||
Contribuţie beneficiari (%) |
|
||
Operaţiuni |
Tipuri de beneficiari |
Grad de cofinanţare |
|
Modernizarea mijloacelor de transport al peştelui proaspăt şi produselor din peşte |
Privaţi: IMM, ONG cu activitate economică în domeniul pescuitului şi acvaculturii, asociaţii de pescari, asociaţii de producători din domeniul piscicol; |
40% |
|
Promovarea produselor şi serviciilor locale şi tradiţionale legate de pescuit şi acvacultură |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
0%
25% 0% |
|
Utilizarea inovaţiei şi informaţiei pentru dezvoltarea sectorului pescăresc |
Publici: administraţiile publice, instituţiile publice locale; Privaţi şi Semi-publici: IMM, ONG; organizaţii de producători; |
0% 0%
25% 0% |
|
Infrastructură pentru comercializarea produselor pescăreşti |
Privaţi: IMM, ONG cu activitate economică în domeniul pescuitului şi acvaculturii, pescari autorizaţi, asociaţii de pescari, asociaţii de producători din domeniul piscicol; |
40% |
|
Rezultate şi beneficii estimate |
1 piaţă de peşte; 6 evenimente anuale cu profil pescăresc; 1 plan de marketing al zonei pescăreşti implementat; 2 studii de prospectare a pieţei; 1 analiză pentru identificarea oportunităţilor de dezvoltare ale sectorului pescăresc; 6 autovehicule de transport peşte achiziţionate / utilate / modernizate; 18 locuri de muncă create sau menţinute; 60 de locuri de muncă temporare create; |
||
Perioada de implementare |
2012-2015 |
||
Nr. de proiecte estimate |
Cost mediu estimat / proiect |
Contribuţie POP / proiect – valoare medie |
Estimarea costului total pe măsură |
Contribuţia POP – măsură |
Contribuţia privată |
17 |
114.118 |
83.529 |
1.960.000 |
1.420.000 |
540.000 |
din care: |
|
|
|
|
|
1 |
1.250.000 |
750.000 |
1.250.000 |
750.000 |
500.000 |
6 |
80.000 |
80.000 |
480.000 |
480.000 |
0 |
1 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
0 |
2 |
30.000 |
30.000 |
60.000 |
60.000 |
0 |
1 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
0 |
6 |
16.667 |
10.000 |
100.000 |
60.000 |
40.000 |